Butiksbild_hemsidan

Den 17 februari 2014
Företagarpar gör comeback
För sju år sedan bestämde de sig för att sälja företaget som de drivit i nästan tre decennier. Men nu återvänder de till affärslivet och öppnar en ny butik i samma bransch och i samma lokaler på Storängen i Karlskoga.

Bakom det nystartade företaget Greeks Vitvarubutik AB står Carl-Henrik och Yvonne Herö som drev butik i Degerfors och Karlskoga under namnet Greeks i sammanlagt 27 år innan de beslutade sig för att göra någonting annat.

Sen dess har ett par företag drivit vitvaruhandel i lokalerna på Storängen. Men när den senaste ägaren Eldialog nu lägger ner sin verksamhet öppnades en möjlighet för dem att komma tillbaka i branschen. Och den 17 februari slår de upp portarna till den nya butiken och återtar då samtidigt det gamla butiksnamnet Greeks Elon.

Det finns flera skäl till beslutet att ge sig in i affärsvärlden igen berättar Yvonne Herö som kommer att ha ansvaret för butiken. Dels tycker hon att det ska bli roligt att komma igång igen, dels har Storängen utvecklats som handelsområde.

–  Jag tror på området, det är på uppåtgående. Det kommer att röra sig mycket mer folk i området.

Flera större affärsetableringar är på gång, bland annat kommer Biltema att öppna inom kort.

Förutom hon själv kommer ytterligare två anställda, Johnny Lundgren och Monika Olofsson, att jobba i den nya butiken. Båda jobbade i  Greeksbutiken tidigare och kommer nu tillbaka.

Carl-Henrik Herö, som var företagets ansikte utåt tidigare, kommer denna gång att hålla sig lite mer i bakgrunden och jobba med data, administration och övergripande frågor inom företaget.

1980 tog han och Yvonne över Greeks Elvaruhus i Degerfors. 1992 öppnade de butiken i Karlskoga och drev under en period affär på båda orter innan de valde att koncentrera all verksamhet till Storängen. Innan de slutligen sålde företaget 2007.

Nu när de återkommer efter en paus är hemelektroniken borta. Den delen av verksamheten övertogs av ett annat företag, men butiken finns fortfarande kvar i samma fastighet. Granne med de lokaler där de nu öppnar den nya vitvarubutiken.